Als ‘Packaging Designer’ richt ik altijd mijn creativiteit op het ontwerpen van visuele branding elementen die de aandacht trekken en de boodschap overbrengen. Echter, ben ik voor mijn afstudeerproject gefascineerd geraakt door het idee om mijn focus te verleggen naar het ontwerpen voor slechtzienden en blinden. Deze nieuwe richting biedt een intrigerende uitdaging, aangezien het vraagt om het creëren van ervaringen die niet afhankelijk zijn van visuele prikkels.
Het ontwerpen voor slechtzienden en blinden vereist een totaal andere aanpak de nadruk ligt bij mijn project op tactiel design. Mijn collectie bestaat uit 4 verschillende verpakkingen (uit verschillende assortimenten categorieën) en deze verpakkingen geven blinden en slechtzienden personen een soortgelijke en nieuwe branding ervaring te geven als mensen met visie.
Tijdens mijn onderzoek kwam ik erachter dat er een grote kloof bestaat tussen het traditionele ontwerpproces, dat voornamelijk gericht is op visuele aantrekkingskracht, en de behoeften van slechtziende en blinde consumenten. Uit interviews met verschillende personen met een visuele handicap bleek dat braille een belangrijk onderdeel voor hen is en vaak ontbreekt op verpakkingen. Als ontwerper geloof ik sterk in het belang van design dat toegankelijk is voor iedereen, ongeacht achtergrond of beperkingen. 
Mijn doel is om blinden en slechtzienden de vrijheid geven door unieke verpakkingen te ontwerpen die een beleving op zich zijn. Ik wil een betekenisvol project te creëren dat een breder scala aan zintuigen aanspreekt en nog niet bestaat in de huidige maatschappij. Ik heb gestreefd naar unieke verpakkingen die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook een totale tactiele beleving vormen. Door dit ontwerp hoop ik de discussie op gang te brengen, een statement te maken en innovatief denken te stimuleren over hoe verpakkingsontwerp met meer zintuigen gebruikt kan worden in de toekomst. 

You may also like

Back to Top